Podanie do szkoły /pobierz/

Liceum Plastyczne w ZSTiA w Lesku jest jedyną państwową szkołą artystyczną w Bieszczadach. Placówka  kształci młodych, pasjonujących się sztuką ludzi, którzy pragną rozwijać wyobraźnię, kreatywność i zdolności, a także zdobyć wykształcenie ogólne w zakresie liceum.

Nauka w liceum plastycznym trwa 4 lata. Do liceum plastycznego przychodzą absolwenci gimnazjów. W trakcie nauki uczniowie realizują przedmioty ogólnokształcące (te same liczby godzin przedmiotów, jak w liceach dla których ramowe plany nauczania ustala MEN)  oraz przedmioty artystyczne, takie jak:

  • główny przedmiot zawodowy (specjalizacja),
  • historia sztuki,
  • rysunek i malarstwo,
  • rzeźba,
  • podstawy projektowania,
  • podstawy fotografii i filmu
  • projektowanie multimedialne.

Nauczane w szkole specjalizacje to: aranżacja wnętrz i projektowanie graficzne. W szkole, na poziomie rozszerzonym, nauczane są przedmioty: historia sztuki i język angielski i matematyka. Drugim językiem obcym jest język niemiecki.

Naukę kończy egzamin dyplomowy, do którego przystępują uczniowie po uzyskaniu promocji końcowej. Egzamin dyplomowy jest dwuczęściowy: w części teoretycznej uczniowie zdają egzamin z zakresu historii sztuki. W części praktycznej uczniowie przedstawiają do oceny komisji pracę dyplomową z zakresu nauczanej specjalizacji.

Po zdaniu egzaminu dyplomowego absolwenci otrzymują Dyplom Ukończenia Szkoły Artystycznej. Mogą przystąpić w szkole do egzaminu maturalnego z obowiązkowych i nadobowiązkowych przedmiotów.

Specjalności i specjalizacje w Liceum Plastycznym w Lesku:

  • specjalność aranżacja przestrzeni - specjalizacja aranżacja wnętrz,
  • specjalność techniki graficzne - specjalizacja projektowanie graficzne,

Aranżacja wnętrz to jedna ze specjalizacji specjalności artystycznej o nazwie: Aranżacja przestrzeni.

W trakcie nauki  na specjalizacji aranżacja wnętrz uwaga ucznia jest kierowana na potrzebę nieustannego podnoszenia komfortu przestrzeni życiowej człowieka. Kształtowana jest świadomość estetyczna przyszłego twórcy i odpowiedzialność za otoczenie, w którym on żyje. Rozwijane są umiejętności twórczego myślenia, wyobraźnia przestrzenna, wrażliwość i indywidualne predyspozycje ucznia. Po zakończeniu edukacji absolwent jest przygotowany do

podjęcia pracy zawodowej oraz do kształcenia się na poziomie akademickim.

Celem kształcenia jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu projektowania wnętrz; poznania zasad ergonomii oraz zagadnień związanych

z psychofizjologią widzenia; dostrzeganie konieczność nieustannego podnoszenia komfortu funkcjonalnego i estetycznego przestrzeni życiowej człowieka oraz korzystania z bogactwa dziedzictwa kulturowego.

W trakcie działań warsztatowych uczeń wykazuje się umiejętnościami warsztatowymi z zakresu aranżacji i organizacji przestrzeni, a także projektowania form dekorujących wnętrza; właściwie dobiera w działaniach twórczych środki artystyczne; wykazuje się umiejętnością doboru odpowiednich narzędzi i materiałów do tematu i zakresu pracy.

W ramach kreacji w aranżacji wnętrz uczeń eksperymentuje i poszukuje nowatorskich rozwiązań w zakresie dyscypliny; w swoich projektach wykorzystuje wiedzę i umiejętności z innych dziedzin sztuki; umiejętnie transformuje idee na język plastyczny, świadomie referuje i ocenia

osiągnięte przez siebie rezultaty.

Projektowanie graficzne to jedna ze specjalizacji specjalności artystycznej o nazwie: Techniki graficzne.

Należy do dziedziny grafiki reklamowej i wydawniczej oraz reklamy wizualnej. Wpływa na kształtowanie przestrzeni publicznej i świadomości estetycznej

społeczeństwa. Uzyskana w tym zakresie wiedza ma charakter kluczowy i interdyscyplinarny, koreluje z wieloma przedmiotami w kształceniu plastycznym. Absolwent po zakończeniu edukacji z projektowania graficznego jest przygotowany do podjęcia pracy w zawodzie lub kontynuacji nauki na

poziomie akademickim

W trakcie nauki  uczeń poznaje podstawowe pojęcia oraz materiały i techniki z zakresu projektowania graficznego; właściwie posługuje się terminami z zakresu technik graficznych, materiałów i środków artystycznych.

W trakcie działań warsztatowych uczeń projektuje, wykonuje lub przygotowuje do realizacji przekaz wizualny, wykorzystując różne, odpowiednio dobrane materiały i technologie.

W ramach interpretacji i kreacji w projektowaniu graficznym uczeń analizuje zagadnienie projektowe, interpretuje i formułuje wypowiedź oraz umiejętnie transformuje idee na język plastyczny.

 

Historia Liceum Plastycznego w Lesku

 

EFEKTY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE PLASTYK PO ZAKOŃCZENIU NAUKI W SZKOLE PLASTYCZNEJ

 

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Prev Next

Podsumowanie roku 2018

07-12-2018 Aktualności DYREKTOR - avatar DYREKTOR

Podsumowanie roku 2018

Zbliżamy się do końca 2018 roku w związku z tym, nadeszła pora na podsumowanie naszej pracy oraz osiągnięć w ramach projektu dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego   pt. „Kształcenie uczniów...

Read more

Sprawozdanie z uroczystości szkolnej - z…

03-12-2018 Aktualności DYREKTOR - avatar DYREKTOR

Sprawozdanie z uroczystości szkolnej - z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości

  Dnia 9 listopada o godzinie 11.00 w naszej szkole odbyła się Uroczysta Akademia "Dla Niepodległej". Staraliśmy się,  przez ponad godzinę, poprzez słowo poetyckie, pieśni patriotyczne, fragmenty  prozy, pokazać drogę Polaków...

Read more

„Antymina”- Artystyczny Program Profila…

30-11-2018 Aktualności DYREKTOR - avatar DYREKTOR

 „Antymina”- Artystyczny Program Profilaktyki Uzależnień w naszej szkole

W dniu 3 grudnia 2018 r. uczniowie  ZSTiA będą uczestniczyć w  Artystycznym Programie Profilaktyki Uzależnień „Antymina” – Profilaktyka z pasją. Głównym celem spotkania jest promowanie zdrowego stylu życia, wolnego od nałogów, zbudowanie...

Read more

Wyniki XXXII OWE

13-11-2018 Aktualności DYREKTOR - avatar DYREKTOR

Wyniki XXXII OWE

Informacja o wynikach uzyskanych w XXXII OWE W dniu 7 listopada 2018 r. odbyły się zawody szkolne XXXII Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej, której tematem przewodnim w tym roku jest: „Gospodarka światowa – wolny handel czy...

Read more